Een herinnering aan de regelgeving van Praktijk Yangming
Beste cliënt,
Om een fijne werksituatie in mijn praktijk te creëren én te behouden heb ik een aantal regels opgesteld en kenbaar gemaakt aan iedereen die ik behandel. Deze regels zijn dus als het goed is bij iedereen bekend. Echter merk ik de laatste tijd dat deze regels door sommigen steeds minder goed nageleefd worden.
De regels zijn er om duidelijkheid te geven en discussie te voorkomen. Deze energie steek ik liever in mijn behandelingen. Daarom wil ik nogmaals benadrukken dat ik veel waarde hecht aan stiptheid en structuur in mijn praktijk en vraag ik je de volgende zaken nog eens goed in je op te nemen;
Kom op tijd
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik merk dat er bij een aantal van jullie de klad in komt om op tijd te komen in de praktijk. Steeds vaker komen mensen net op tijd binnen, of 10 minuten te laat. Hierdoor loopt mijn schema in de war en krijgt iemand te weinig aandacht en tijd, terwijl diegene dit wel verdient. Het is niet slechts een kwestie van ‘wat naalden plaatsen’. Ik werk met het energiesysteem en er is enige tijd nodig om deze goed te kunnen lezen. We kunnen dan wel gebruik maken van een noodkamer in de praktijk, maar dat betekent dat ik drie mensen tegelijk heb liggen en ik vind dat teveel om mijn aandacht over te verdelen. Dus let alsjeblieft op de tijd.
Handdoekenbeleid
Regelmatig worden er handdoeken vergeten. Het handdoekenbeleid is als volgt: neem 3 grote badlakens mee. Stel je maar eens voor; als ik 10 mensen per dag behandel die ik allemaal voorzie van 3 schone handdoeken, dan hebben we aan het einde van de dag 30(!) handdoeken om te wassen.
Verhinderd? Meld je op tijd af!
Met betrekking tot het afmelden en de reden daarvan: vaak wordt er discussie aangegaan over de reden van afmelden. Ik doe hier geen concessies in. Ook al komt het voor de cliënt maar 1 of 2 keer in het traject voor, je kunt je voorstellen dat dat voor mij dan 6 tot 10 keer per week is. Los van het feit dat ‘de vraag of ik het door de vingers wil zien’ heel vervelend voor mij is, is het meedenken van de beleidsvoering in de praktijk door sommige mensen ook erg onprettig. Hierbij gaat het om kijken in mijn agenda of ik die week nog wel een plekje vrij heb. En wanneer ik wel of niet moet factureren.
- Een afspraak dient uiterlijk 48 uur van tevoren te worden afgezegd (ook als dit in het weekend valt).
- Ik heb dezelfde week altijd plek vrij, maar die plekken zijn gereserveerd voor nieuwe aanmeldingen.
- Een uitzondering is een overlijdensgeval van een naaste, dus familie.
Hieronder vallen niet: goede vrienden, die als familie worden gezien. - Daarnaast maak ik een uitzondering in het geval dat:
- de cliënt een lekke autoband heeft (pech onderweg)
- de cliënt zelf ziek is
- de cliënt een ziek kind onder de 18 jaar thuis heeft. Als je kind weken achtereen steeds ziek is, dan blijf ik dit wel in rekening brengen, maar de factuur halveer ik. Dus je betaalt de helft van een consult. Onder een zieke thuis valt niet: een zieke partner, ouder, buurvrouw of collega.
- Welke andere situatie die zich ook voordoet, hoe vervelend deze ook is, deze afspraken worden gefactureerd. Ook in het geval van een pandemie of epidemie. Hetzelfde geldt voor cliënten die de afspraak verkeerd in zijn of haar agenda heeft genoteerd.
Ik kan helaas geen rekening houden met ieders thuissituatie en ben daar dan ook niet verantwoordelijk voor. Helaas wordt de thuissituatie van sommige cliënten bij mij neergelegd en moet ik daar maar begrip voor hebben.
Ik hoop op je begrip
Ik merk dat de discussie en vragen hierover en het alsnog proberen om eronderuit te komen mij zwaar vallen de laatste tijd. Daarom heb ik besloten om in het geval van enige discussie het traject te stoppen. Ik probeer mijn bedrijf zo goed mogelijk te runnen, en in mijn praktijk gelden nu eenmaal een aantal voorwaarden en regels. Mocht je je niet kunnen vinden in deze regelgeving, dan kunnen we beter afscheid van elkaar nemen.
Ik vind het oprecht vervelend om deze mail te sturen, maar ik zie mij genoodzaakt om het nogmaals uit te leggen.
Gelukkig heb ik vele cliënten die dit wel begrijpen. Mocht het bovenstaande voor jou niet gelden dan kun je deze brief als ‘niet verzonden’ beschouwen.
Hartelijke groet,
Anja